انواع ساختمان

طراحي سايت و كسب و كار هاي آنلاين

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

انواع ساختمان

در معناي كلي هر سازه‌اي را مي‌توان ساختمان ناميد، در اينجا قصد از ساختمان بناهاي ساخته شده با مصالح بنايي (آهن، سيمان، گچ، خشت و ...) مي‌باشد.
اصولا ساختمان را از لحاظ مصالح مصرفي و نوع استعمال آن مي‌توان به دو تقسيم تقسيم نمود.
 
انواع ساختمان از لحاظ سازه:ساختمان و سازه چيست 
طراحي سازه ‌هاي بتني
ساختماني است كه براي اسكلت اصلي آن از بتن آرمه (سيمان، شن، ماسه و فولاد به صورت ميلگرد ساده يا آجدار) استفاده شده باشد.
در اين گونه طراحي ساختمان، سقفها به وسيله تاوه (دال)هاي بتني پوشيده مي‌شود، و يا از سقف‌هاي تيرچه بلوك و يا ديگر سقف‌هاي قبل ساخته استفاده مي‌شود.
براي ساخت ديوارهاي متمايز كننده (پارتيشن‌ها) شدني است از انواع آ‍‍ژيانه همانند سفال تيغه‌اي، آجر ماشيني حفره دار، آ‍‍ژيانه معمولي فشاري، فوم استاندارد ضد حريق، تيغه گچي و يا چوب استفاده شود.
همچنين شدني است از ديوارهاي بتن آرمه هم استفاده شود كه در اين صورت گونه اين ديوارها حصار برشي مي‌باشد.
در اين نوع از ساختمان ها براي ساخت شاه تيرها و ستون‌ها از بتن آرمه (بتن مسلح) بهره‌گيري مي‌شود.

ساختمان فلزي
طراحي ساختمان‌هاي فلزياين گونه طراحي ساختمان‌ ها براي ساختن ستون‌ها و پل‌ها از پروفيل‌هاي فولادي استفاده مي‌شود.
در ايران معمولاً براي تشكيل ستون‌ها از تير آهن‌هاي دوبل و يا بال پهن‌هاي تكي كاربرد مي‌نمايند.
براي اتصالات از نبشي-تسمه و برا س ل سيب ي زير ستون‌ها از صفحه فولادي (بيس پليت) استفاده مي‌شود و معمولاً دو قطعه را به وسيله جوش به هم متصل مي‌نمايند (استفاده از پرچ يا پيچ و مهره نيز متداول است).
اين گونه ساختمان براي رويارويي با زمين لرزه از باد بندهاي فلزي كاربرد مي شود.
ساختمان هاي آجري
طراحي ساختمان‌هاي آجريبراي طراحي ساختمان‌ هاي حقير كه از ٢ طبقه دست درازي نمي‌نمايند مي‌توان از اين نوع ساختمان استفاده نمود.
اسكلت اصلي اين گونه ساختمان‌ها آجري بوده و براي ساختن سقف‌ها در ايران معمولاً از پروفيل‌هاي فولادي و خشت به صورت طاق ضربي استفاده مي‌گردد؛ و يا از سقف تيرچه و بلوك كاربرد مي‌شود.
در اين نوع ساختمان براي رويارويي با قواي جانبي (نظير زلزله) بايد حد از شناژهاي روي كرسي چيني و ذيل سقف‌ها بهره‌گيري شود؛ همچنين در ساختمان‌هاي آجري معمولاً ديوارهاي حمال در طبقات گوناگون مجموعاً پيمان مي‌گيرند و اغلب پارتيشن‌ها نيز همين ديوارهاي باربر- باركش مي‌باشند.
حداقل عرض ديوارهاي حمال نبايد از ۳۵ سانتي متر كمتر باشد.
 ساختمان هاي خشتي و گلي
طراحي ساختمان‌هاي خشتي و گلياسكلت اصلي اين نوع ساختمان‌ها از آگور خام و گل مي‌باشد و تعداد طبقات آن از يك طبقه دست درازي نمي‌كند و در مقابل قواي جانبي امثال زلزله به هيچ وجه پايداري نمي‌نمايند.

ساختمان و سازه هاي چوبي
طراحي ساختمان‌هاي چوبيطراحي ساختمان‌ ها در مناطقي كه چوب با قيمت ارزان در دسترس است ساخته مي‌شوند،مانند شهرهاي جنوبي كشور اتريش، بعضي ايالت‌هاي مملكت آمريكا و ...
ساختمان‌هاي چوبي در ايران به دليل كمبود منابع كمتر ساخته مي‌شود.
طراحي ساختمان‌هاي تركيبيممكن است ساختماني از دو يا چند گونه از انواع فوق ساخته شود مثل ساختمان‌هاي فلزي-بتني و يا فلزي-آجري و ... .
الف ـ واحد مسكوني : عبارت است از يك ساختمان و يا سرنوشت مستقلي از يك ساختمان كه در آن يك يا چند خانوار سكونت دارند .ب ـ يكتا مسكوني و بازرگاني : ساختمانهائي كه قسمتي از ساختمان به كارهاي بازرگاني اختصاص مكشوف و تقدير ديگري از بنا جهت سكونت كاربرد مي گردد .پ ـ واحد بازرگاني : ساختمانهائي هستند كه مورد كاربرد موسسات بازرگاني پيمان دارند ، مشابه : تجارتخانه ، بيمه و غيره .ت ـ يكتا صنعتي : ساختمان يا قسمتي از ساختمان مي باشد كه براي اتمام فعاليتهاي صنعتي برگزيدن مكشوف است .ث ـ واحد آموزشي و بهداشتي : ساختمانهائي كه جهت انجام فعاليتهاي آموزشي و بهداشتي به هدف ارائه يك يا چند خدمت براي عموم بكار گرفته مي شود مثل : ساختمان دانشگاهها ، مدارس و بيمارستانهامصالح عمده ساختمان : قصد نوع مصالح عمده است كه در تشكيل ديوارها ، سقف و پي ساختمان واحد ساختماني بكار رفته است مصالحي كه در رو پيشه ساختمان به كار رفته جزء مصالح عمده به حساب مي آيد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.