همه چيز درباره اقامتگاه بومگردي

طراحي سايت و كسب و كار هاي آنلاين

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

همه چيز درباره اقامتگاه بومگردي

اقامتگاه بوم گردي چيست؟تا به حال در محيطي روستايي و بكر ماندن داشته‌ايد؟ تمايل داريد سفري هيجان‌انگيز به اين طور از خانه‌هاي روستايي داشته باشيد؟ در صورتي كه بخواهيد از تجربه‌ي اقامتي نو در سفر لذت ببريد و مزه زندگي به سخيف سنتي را امتحان كنيد، توصيه مي‌كنيم اقامتي متفاوت را در اقامتگاه هاي بوم گردي همچون اقامتگاه هاي بوم گردي چابهار داشته باشيد. بوم گردي نوعي از يك سفر است كه امروزه در وسط گردشگران چه دروني و خارجي طرفداران بسيار دارد. به طوري كه اين كلمه هم الان در گردشگري نه به شكل سنتي بلكه كاملا امروزين برگزار مي‌شود و در گسترش و رونق دادن به صنعت توريسم تأثير به سزايي داشته است. كسان بسياري هستند كه احتمالاً نامِ اقامتگاه بوم گردي را شنيده باشند اما معني آن را ندانند. علاءالدين تراول سعي كرده است در اين مقاله از وبلاگ علاءالدين تراول به معرفي بوم گردي و اقامتگاه بوم گردي بپردازد الي آن را بهتر بشناسيد. انواع اقامتگاه بوم گردياولين و مهم‌ترين گزينه‌اي كه پيش از سفر در موردش تصميم‌گيري مي‌شود، اقامتگاه و محل اسكان است. برخي از افراد هستند كه از محل‌هاي اقامتي تكراري و پرنما شهري خسته شده‌اند و به تعقيب مكاني متفاوت براي تجربه اقامتي پر خاطره هستند. به غير از هتل‌هاي پرنما و معمولي شهري، امروزه در هر فرمانروايي و منطقه ايران، اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي متعددي را خواهيد يافت كه تجربه‌ي اقامت در آن مي‌تواند سفرتان را به گرد از خاطره‌سازترين سفرها تبديل كند. از جمله اين اقامتگاه‌ها مي‌توان به كپرها، خانه‌هاي صخره‌اي، سياه چادرها، خانه‎ها و كاروانسراهاي قديمي، كمپ‌هاي طبيعي و حتي دهكده‌هاي روستايي اشاره كرد.
ويژگي‌هاي يك اقامتگاه بوم گردياقامتگاه‌ها به دليل ساختار بومي كه دارند، نسبت به ديگر مراكز اقامتي همچون خانه‌هاي اجاره‌اي و هتل ويژگي‌هاي خاصي را براي جذب و خوشنودي مسافران دارند كه عبارتند از:-    طراحي بومي
همانطور كه مي‌دانيد اقامتگاه هاي بوم گردي در ايران با اين هدف شكل گرفته‌اند كه گردشگران با فرهنگ بومي هر شهر يا روستا در سرزمينمان آشنا شوند، طوري كه طراحي‌ها و ساختار خانه‌ها توجه هر توريسم را جلب خواهد كرد. بهتر است براي تكميل‌تر شدن اين مفهوم اين نكته را هم اضافه كنيم كه اقامتگاه بوم گردي در درستي نماينده‌اي از ويژگي‌هاي ناحيه است كه بايد طبق معماري سنتي طراحي شود. چرا كه بيشتر اين نوع اقامتگاه‌ها در ابتدا خانه‌ها و بناهايي كهنه بوده‌اند كه طي سالها احيا شده‌اند و امروزه به عنوان اقامتگاه باره استفاده گردشگران و توريست‌ها قرار مي‌گيرد. البته گفتني است كه اقامتگاه هاي بوم گردي فقط شامل بناهايي كهنه نمي‌شود، در يك چادر عشايري هم اقامتگاه بوم گردي محسوب مي‌شود.
طراحي بومي اقامتگاه هاي بومي 
 
-    خوراكي ها و نوشيدني ها
اگر به غذاهاي سنتي علاقه داشته باشيد، مي‌توانيد اقامت در اقامتگاه هاي بوم گردي همچون اقامتگاه هاي بوم گردي شيراز را امتحان كنيد، چرا كه تجربه حيات در ساحل ملت روستايي و خوردن غذاهاي لذيذ محلي، احد از مهم‌ترين انگيزه ها گزينش اين گونه از مكان‌هاي اقامتي به شمار مي‌رود. 
-    دكوراسيون
اگر به يك خانه بوم گردي قدم گذاشتيد، اين فرصت به شما ديتا مي‌شود كه چند معاش را در محيطي سنتي با طراحي زيبا بگذرانيد. معمولا در دكوراسيون اين نوع از اقامتگاه‌ها كوشش شده است، نشانه‌هايي از خانه‌هاي همان ناحيه را بهره‌گيري كنند الي حس حضور در خانه يگانه از بومي‌ها به شما القا شود. از جمله چيزهايي كه مي‌تواند نشانگر دكوراسيون خانه‌هاي آن منطقه باشد، عبارتند از وجودِ صنايع دستي، گونه سفره و محل خوراك خوردن، چيدمان رختخواب و تخت، كرسي و غيره.
سوالات متداول در باره اقامتگاه هاي بوم گرديدر اينجا چندي سوال كه در باره اقامتگاه هاي بوم گردي بسيار مطرح مي شود را استجابت مي دهيم:
چرا بايد اقامتگاه بوم گردي رزرو كنم؟كاهش خرج اقامتكمك به اقتصاد محليكمك به گسترش جوامع محليآشنايي با دانش جامعه ميزبانفرصت چشيدن طعم ناب غذاهاي محليكمك به محيط زيست و تفريق آسيب به آناقامت در فضايي محلي و آشنايي با آناقامت در فضايي جمعي و فرصت تبادل اطلاعات و تجربياتآيا اقامتگاه بوم گردي براي من مناسب است؟اين سوالي است كه چه بسا بارها از خويش پرسيده ايد. اگر مي خواهيد پاسخ آن را بيابيد، به موارد بالا نگاهي بيندازيد و ببينيد به آنها علاقه داريد يا خير. يكتا از نكات ديگري كه بايد مورد توجه پيمان دهيد خاصيت هاي يك اقامتگاه بوم گردي است كه به طور مفصل در باره آن براي تان كلام گفتيم. اگر در سفر سخت گير هستيد و مي خواهيد كل چيز تمام و كمال و حاضر باشد بهتر است گونه ديگري از ماندن را برگزيدن كنيد.
چرا بايد به اقامتگاه بوم گردي اعتماد كنم؟صدور پروانه برپايي اين اقامتگاه ها بر دوش ميراث فرهنگي است.اداره اقامتگاه هاي بوم گردي تحت عقيده سازمان ميراث فرهنگي است.بازديدهاي دوره اي از اين اقامتگاه ها چهره مي گيرد.نحوه ارائه خدمات و بهداشت در اين اقامتگاه ها كنترل مي شود. اقامتگاه بومگردي چه تفاوتي با ويلا دارد؟در ويلا، محل اقامت به طور دربست در اختيارتان پيمان دارد اما در اقامتگاه هاي بوم گردي، تنها اتاق به چهره دربست در اختيارتان است و ديگر فضاها مثل راهروها، پشت بام، باغ و حياط به صورت مشترك با ديگران باره استفاده قرار مي گيرند.با ماندن در ويلا، خويش شما رئيس جاسازي صبحانه، ناهار و شام هستيد اما در اقامتگاه بوم گردي، ناشتايي در موعد مقرر براي تان سرو مي شود و در چهره تقاضا مي توانيد، جاسازي ناهار يا شام را هم به عهده مسئولان اقامتگاه بگذاريد.تمام ويلاها، لزوما داراي مجوز اقامتي نيستند و البته اين خلاف قانون هم نيست ولي اقامتگاه هاي بوم گردي براي شروع تكاپو و پيوسته آن بايد مجوزهايي را اخذ كنند. اين يعني بهداشت، خانه داري، تغذيه و ... در اقامتگاه ها تحت مهار مراجع زيربط پيمان دارند.ويلاها خدمات توريسم همانند برنامه هاي گشت و آشنايي با جاذبه ها و ... ندارند ولي اقامتگاه هاي بوم گردي اين گونه برنامه ها را برگزار مي كنند. اقامتگاه هاي بوم گردي هزينه ذيل تري نسبت به ويلا دارند. اقامتگاه بومگردي چه تفاوتي با هتل دارد؟در واقع مي نا اقامتگاه هاي بوم گردي را نوعي هتل با فضاي سنتي، هزينه پايين تر و خدمات كمتر دانست؛ البته پيوستگي دارد كه اين نوع اقامتگاه ها را با هتل هاي چند ستاره سنجش كنيد.
در هتل ها مي توانيد بر روي وجود تختخواب در اطاق تان حساب مفتوح كنيد ولي در اقامتگاه هاي بوم گردي بايد انتظار سرويس كف خواب را نيز داشته باشيد. سرو ناشتايي از وجوه اشتراك هتل و اقامتگاه بوم گردي است اما در اقامتگاه ها خبري از ناشتايي سلف سرويس و لوكس نيست. در اين اقامتگاه ها بايد صبحانه هاي سنتي بخوريد و به جاي هزينه براي ناشتايي لوكس، از فضاي اقامتگاه ها و طعم هاي اصيل لذت ببريد.اقامتگاه هاي بوم گردي، فضاهاي حقير تر، ساده تر و خودماني تري نسبت به هتل ها دارند و در آنها از زرق و برق و لوكس بودن خبري نيست.اقامتگاه هاي بوم گردي به صورت خانوادگي و يا با شمار محدودي از كاركنان اداره مي شوند در حالي كه هتل ها كارمندان بيشتري دارند و داراي رشته مراتب اداري خاصي هستند.اقامت در هتل معمولا هزينه بيشتري در مقايسه Photo by : UnknownPhoto by : Unknownچرا گردشگران بيگانه در ايران اقامتگاه هاي بومگردي را انتخاب مي كنند؟گردشگران خارجي هم در سفر به ايران ماندن در اقامتگاه هاي بوم گردي را تجربه مي كنند و بسياري از آنها، اين ماندن را خاطره اي خوش مي دانند. اما چرا؟
اين نوع اقامت به آنها فرصت مي دهد لغايت پيوستگي نزديكتري با جامعه بومي مقصد داشته باشند و از راه ميزبان شان اطلاعات كامل تر و ناب تري را به دست آورند. آنها از هر فرصتي براي اين شناخت كاربرد مي كنند و سعي دارند در فرهنگ ايراني غرق شوند لغايت مقصد را به بهترين شكل بشناسند.اقامتگاه هاي بوم گردي با سرو غذاهاي اصيل ايراني و محلي، فرصت چشيدن مزه هاي متفاوت را به اين گردشگران مي دهند. فضاي سنتي اقامتگاه ها براي بيگانه ها يك جاذبه به احصاييه مي رود و فرصتي براي آنهاست الي معماري ايراني و فضاي خانه هاي باستاني و سنتي ايراني را بهتر و اغلب بشناسند.كاهش هزينه سفر يكي از دلايل اقامت گردشگران در اقامتگاه هاي بوم گردي است.از اقامتگاه هاي بوم گردي چشمداشت چه خدماتي داشته باشيد؟صبحانه رايگان، پاكيزگي قابل قبول، ناهار و شام و تورهاي گردشگري با خرج جداگانه، سرويس بهداشتي و گرمابه تميز گزيده تر اطاق يا مشترك، واي فاي، خدمات منزل داري و ...
از اقامتگاه بومگردي انتظار چه صبحانه هايي را داشته باشيد؟صبحانه اي كه در اقامتگاه بوم گردي براي شما سرو مي شود مي تواند شامل پنير، كره، مربا، عسل، نيمرو، املت و ... در كناره هم و در ميزان اندك و البته بيش از مقدار كافي باشد و يا ميزبان با كسب خوشنودي از شما با صبحانه هاي محلي تر دربرگيرنده گونه ها آش، لبنيات محلي، حليم و ... از شما پذيرايي مي كند. نگران نباشيد، حجم ناشتايي و شكل سرو آن اصلا توي ذوق تان نمي زند و بلكه اشتهاي شما را هم زياد مي كند.
چه لوازمي را در اقامتگاه بومگردي به اتفاق داشته باشيم؟تقريبا همان چيزهايي كه براي ماندن در هتل به اتفاق تان است! بله شما فقط بايد چمدان و وسايل شخصي تان را با خود ببريد.
برخي بردن ملحفه به اين اقامتگاه ها را نيز رهنمود مي كنند و  پافشاري دارند كه حتما وسايل بهداشتي و شخصي را با خويش ببريد. حقيقت اين است كه شما اگر خيلي دلنازك باشيد، براي اقامت در هتل هم به اين وسايل نياز داريد. شامپو، خميردندان، صابون خاص و ديگر موارد شخصي چيزهايي هستند كه شما براي اقامت در هتل هم به همراه مي بريد؛ با وجود اينكه هتل ها مواد شوينده و بهداشتي را در اختيارتان قرار مي دهند شما باز هم شوينده هاي شخصي تان را ترجيح مي دهيد كه با پوست و موي تان سازگار هستند. 
البته بعضي وسايل برقي مثل سشوار، اتو و ... در اقامتگاه هاي بوم گردي در دسترس نيستند و بايد آنها را به به اتفاق داشته باشيد. در پايان اين به خود شما ارتباط دارد كه با چه روحيه اي سفر مي كنيد و بر روي چه مواردي دلنازك هستيد.
سابقه اقامتگاه هاي بوم گردي در ايراناز يك دهه قبل بود كه واحدهاي بوم گردي به تدريج در ايران به هستي آمدند. مناطق گردشگرپذير به صورت خودجوش واحدهايي را ايجاد كردند كه پرتو هايي از جوامع محلي داشت و حال و هواي سنتي را براي مردم تداعي مي كرد. اين واحدها مشابه امروز شناسنامه نداشتند و آن چنان نظارتي روي آنها نبود. با پروا به استقبال گردشگران، ضوابط تشكيل اين واحدها توسط سازمان ميراث فرهنگي و توريسم كشور گردآوري شد و كسب و كارهاي كوچكي در اين گويه شكل گرفت. اكنون اقامتگاه هاي بوم گردي در اغلب نقاط ايران اعم از شهر و روستا، كار و جنبش مي كنند. روستاها و مناطق نمونه گردشگري، كويرها و مناطق جنگلي و كل روستاهاي مملكت كه داراي جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و ... هستند فضا هاي مناسبي براي احداث اقامتگاه به احصاييه مي روند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.