معماري ساختمان هاي تجاري

طراحي سايت و كسب و كار هاي آنلاين

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

معماري ساختمان هاي تجاري

معماري ساختمان تجاري، شرايط و ضوابط خاص خويش را دارد. يك معمار براي طراحي يك فضاي مسكوني، بايد به مواردي پروا كند كه احتمالاً براي طراحي فضاي اداري به آن‌ها نيازي نيست يا آن اهميت را ندارند.
بنابراين در اين مقاله منظور داريم شرايط، ضوابط و اصول معماري يك ساختمان يا مجتمع بازرگاني را بررسي كنيم. در حاليكه طرح‌هاي معماري بناهاي مسكوني به خاطر همه‌گير بودن، اغلب مورد نقد و بررسي پيمان مي‌گيرند، طرح‌هاي بازرگاني گاها با بي‌توجهي مواجه مي‌شوند. حتي ممكن است بعضي از مردم خيلي به اين مساله توجه نداشته باشند كه معماري بناهاي بازرگاني نيز هر ساله تغيير مي‌كند و طرح‌هاي جديدتر و زيباتري در گيتي شناسايي مي‌شوند.
پس اكنون كه كه بايستگي تحليل و رسيدگي اين شكل از معماري مشخص شد، شما را به مطالعه ادامه اين مطلب دعوت مي‌كنيم.
ويژگي هاي معماري ساختمان تجاري
هر ساختمان تجاري از چند تقسيم برپايي مي‌شود؟هر كدام از ساختمان‌هاي بازرگاني از بخش‌هاي مختلفي برپايي شده‌اند كه بعضي از آن‌ها مشترك و بعضي ساير هم، اخص همان مورد هستند. برخي مواقع معماران با استفاده از قوه خلاقيت‌شان، بخش‌هاي جديد و جالبي را براي اين نوع ساختمان‌ها ايجاد مي‌كنند و مايه مي‌‌شوند لغايت آن شكل خاص به چهره مد در بيايد.
اما اين بخش‌ها در بسياري از بناهاي بازرگاني هستي دارند:
گيت‌هاي ورودي و خروجيمسيرهاي انتقالي: پله‌هاي معمولي، پله‌هاي برقي و آسانسور، پله‌هاي اضطراريمسيرهاي ارتباطي: راهروهافضاي ويژه فروشويترينپاركينگ‌هاانبارفضاهاي تاسيساتيرستوران، بوفه، كافه تريا، كافي‌شاپ و …ستون‌ها و حفاظ كناره طبقاتسيركولاسيون داخليفروشگاه‌ها، غرفه‌ها، بوتيك‌ها، مغازه‌ها و ….فضاهاي تفريحي: امثال شهربازي‌ها، گيم‌نت‌ها و …سرويس بهداشتيو…ويژگي هاي معماري ساختمان تجاري
اين موارد، جز‌ء موارد مشتركي هستند كه حين ورود به هر نوعي از ساختمان‌هاي تجاري با آن‌ها مواجه خواهيد شد. البته چندي از اين‌ها در ساختمان‌هاي اداري و مسكوني هم وجود دارند. بعضي  نزديك  به شكلي همسان و برخي ساير به شكلي گزيده تر طراحي مي‌گردند.
مثلا فضاهاي تاسيساتي، غذاخوري‌ها، سرويس بهداشتي، مسيرهاي انتقالي و مسيرهاي ارتباطي در كل آن‌ها تا نزديك زيادي مثل مي‌باشند. اما در نوع تجاري، پاركينگ، سيركولاسيون، فضاهاي تفريحي، فضاي گزيده تر فروش و انبار به صورت اختصاصي معماري مي‌شوند.
ويژگي هاي معماري ساختمان تجاري
چگونه در معماري يك ساختمان يا مجتمع بازرگاني موفق شويم؟بعد از شناسايي بخش‌هاي تشكيل‌دهنده اين‌ نوع ساختمان‌ها، بايد بررسي نماييم كه چطور مي‌توان در معماري آن‌ها كامياب نما شد.
با نگاهي به نمونه‌هاي مشهور و موفق، متوجه مي‌شويم كه آن‌ها در جزئي‌ترين بخش‌ها بيشترين وسواس را به خرج داده‌اند. اگر شما فضاها و بخش‌هاي مشترك و عمومي را طوري طراحي كنيد كه نتوان تشخيص عدل آن‌ها براي يك ساختمان اداري معماري شده‌اند يا تجاري، عملا شكست خورده‌ايد. نمونه‌هاي كامياب به ما مي‌گويند كه حتي در معماري تقسيم سرويس بهداشتي هم بايد طوري عمل كنيد كه وقتي مشتريان وارد آنجا شدند، به راحتي تشخيص دهند كه آنجا سرويس بهداشتي يك ساختمان تجاري مي‌باشد.
البته كه پيشه شما ما فوق طراحي يك سرويس بهداشتي يا راه‌پله مي‌باشد. براي نمونه اين موارد در حوزه كاري شما تاثيرات مهمي مي‌گذارند:
مكان‌يابي درست و حساب‌شده لوكيشن ساختمانتوجه به همجواري با خيابان‌هاي اصلي و ميدان‌ها پر رفت ‌و آمد سطح شهرتعبيه كردن المان‌هاي جذاب مانند: درياچه مصنوعي، نمايش تصاوير ويدئويي بر روي ديوار يا سقف، طرح‌هاي تصويري زيبا و خلاقانه در گوشه و كناره ساختمانهدايت ريزبين مشتريان با به كارگيري كف‌سازي و ديوارنويسيتعبيه كردن پنجره‌ها و چشم‌اندازهاي مناسب به سمت نقاط زيباي خارج از ساختماندرگير كردن فضاهاي پذيرايي و تفريحاتي با بخش‌هاي تجاري به شيوه خلاقانهارائه راهكارهايي براي بزرگ‌تر پرتو دادن فضاي داخلي، مثل به كارگيري آينه در سقف و ديوارهاو…نحوه اثرگذاري بر رفتار و سبك زندگي افراد است. احتمالاً اين مورد اندكي اغراق‌شده به نظر برسد. اما، راستي اين است كه وقتي مورد دوم يعني برپايي حس تعلق خاطر در مشتريان و حتي كاركنان يك ساختمان تجاري رخ بدهد، مورد سوم هم شكل مي‌گيرد.
مشتريان ثابت يك مجتمع بازرگاني رفته رفته گونه پوشش خود، سبد خريدشان، نوع رفتاري كه اثناء خريد دارند و شكل روابط اجتماعي كه در آن فضا پايدار مي‌كنند، را براساس آن همتافت تجاري شكل مي‌دهند. بعد شما احتياج داريد كه مشتريان تغيير ناپذير بالقوه آنجا را بشناسيد. اكنون كه تحليل كنيد كه با رعايت چه نكاتي در معماري آن بنا، مي‌توانيد بهترين و بيشترين تاثير را بر آن‌ها بگذاريد.
البته سوال سوم، علاوه بر اطلاعات در گستره معماري، بيچارگي به ادب روان‌شناختي و جامعه شناختي هم دارد و اتفاقا مساله‌اي است كه معماران باسواد و با تجربه و حرفه‌اي را از ديگران متمايز مي‌كند.
حال كه به اين سوالات پاسخ‌هاي صراحت داديد، بايد طبق آن‌ها اقدام كنيد. براي اقدام درست، چند باره را مثال مي‌زنيم لغايت بتوانيد باقي مسائل را خودتان آناليز كنيد.
طراحي كردن راه شفاف و واضحطراحي مسيرهاي دسترسي در يك ساختمان يا مجتمع بازرگاني كه اصطلاحا سيركولاسيون هم به آن‌ها گفته مي‌شود، نخستين قدم براي معماري آنجا هستند. بزرگ‌ترين قصد شما بايد اين باشد كه طوري اين مسيرهاي پيچ در پيچ را طراحي نماييد كه مشتريان بتوانند به راحتي به مقصد باره نظرشان برسند و از مبهوت شدن و گمراهي آن‌ها ممانعت شود.
اين ويژگي، باعث مي‌شود كه مشتريان به فهم و شناخت بهتري از فضاي داخلي ساختمان دست يابند. اين فهم و شناخت، اتفاقا به برپايي حس وابستگي براي كسان هم كمك مي‌نمايد.
وجود وابستگي تصويري نيرومند بين بخش‌هاي مختلفاين بستگي تصويري مشتريان را ياري مي‌كند كه يك پلان كلي از محيط آنجا را در ذهن خويش داشته باشند. براي نمونه پس از چند بار رفت و آمد به اين مكان، محل پيمان گرفتن مسيرهاي انتقالي، سرويس بهداشتي، فروشگاه‌هاي مورد علاقه و كافي شاپ و رستوران را به خاطر بسپارند.
اين وظيفه معمار است كه وابستگي تصويري نيرومند را بين بخش‌هاي ساختمان به وجود بياورد. مثلا يكتا از كارهايي كه مي‌تواند به شما مدد برساند، اين است كه هر تقسيم از ساختمان را در جايي پيمان بدهيد كه به ديگر بخش‌هاي مرتبط دسترسي داشته باشد.
رعايت تنوع فضايييكي از اشتباهاتي كه معماران آماتور سپريدن مي‌دهند، اين است كه به تنوع فضايي توجه نمي‌كنند. بايد در طراحي ساختمان‌هاي تجاري كه خوشنودي عموم كسان در آنجا اهميت زيادي دارد، از ساحل هم قرار دادن فضاهاي بسته يا فضاهاي باز دوري كنيد.
انواع فضاهاي باز، نصف مفتوح و بسته را به نكوداشتن در كناره همديگر بچينيد الي دانستن اضطراب، خفقان يا گم‌شدگي به مشتريان دست ندهد.
به جز ۳ مورد ذكر شده، موارد ديگري هم هستند كه اهميت دارند، مانند: تهويه هواي مناسب، برپايي بيشترين كاربري براي ساختمان، داشتن يك خودروگاه استاندارد كه خيال مشتريان را از ماشين‌شان آسان كند، داشتن دسترسي خوب و بي زحمت به خيابان‌هاي اطراف.
اين چند باره امثال خطوطي هستند كه پيمان است چارچوب پيشه شما را تعيين كنند. با داشتن يك چارچوب اختصاصي و گزيده تر كه براساس پاسخ‌هاي ۳ سوال ابتدايي شكل گرفته‌اند، بايد معماري تك تك بخش‌ها را آغاز كنيد.
ساختمان تجاري-اداري پارميداساختمان تجاري- اداري پارميدا كه در شهر كرج پيمان گرفته، يك مثال الهام‌بخش براي معماري بازرگاني بنيادين به شمار مي‌آيد. اين ساختمان زميني لچكي شكل دارد كه باعث شده نوع قرارگيري ساختمان و دسترسي‌اش به خيابان‌هاي اطراف مناسب باشد. همچنين براي داشتن ورودي‌هاي گوناگون و كارآمد ساختمان را به دو تقسيم شرقي و غربي بخش كرده‌اند.
ويژگي هاي معماري ساختمان تجاري
علاوه بر نماي بيروني بنا كه زياد زيبا و دلربا مي‌باشد، طراحي داخلي آن هم زياد عالي كار شده است. مطمئنا چيزي كه فرمان چنين كاري را به طراح دروني آنجا داده، معماري سنجيده و بنيادين آن محيط‌ بوده است.
پهناي گسترده زمين و انتخاب بلندي ساختمان به نسبت زمين، كمك كرده تا بنايي به اين عظمت و هيبت خلق شود.
يك برتري ساير كه از دسته مزاياي لچكي شكل بودن ساختمان مي‌باشد، هستي بستگي بصري خوب بين بخش‌ها است. با رسيدگي ريزبين عكس‌هاي اين ساختمان، موارد ديگري را هم به عنوان الگوهاي معماري ساختمان تجاري تشخيص خواهيد داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.