انواع ملك و سند

طراحي سايت و كسب و كار هاي آنلاين

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

انواع ملك و سند

۱-زمينبه محلي كه درون آن هيچ گونه بنايي احداث نشده باشد زمين گفته مي شود زمينها داراي كاربري هاي مختلفي مي باشند كه در ادامه آموزشهاي ملك آموز به آن اشاره خواهد شد . زمين شدني است بر پاي بست، نوع محل خاصيت هاي متغيري داشته باشد بعنوان مثال در ارتفاعات امكان دارد تپه گونه باشد و يا بر نشانه استهلاك پستي و ارتفاع داشته باشد.
۲-آپارتمان:به مجموع واحدهايي كه در يك يا چند ساختمان واقع شده و از نظر راه پله، ورودي اصلي و گاهي پاركينگ و حياط با يكديگر مشترك هستند بناي آپارتماني گفته مي شود. آپارتمانها معمولا حائز ۲ طبقه و بيشتر بنا مي باشد كه اغلب بصورت اداري ، تجاري و يا مسكوني باره استفاده پيمان ميگيرد.
۳-كلنگي:به ملكي اطلاق ميشود كه غير قابل بهره‌گيري بوده و مي بايست مجددا ويراني و نوسازي شود . عمر ملك در ايران بدبختانه شوربختانه زياد ناچيز است و ملك ها خيلي زود كلنگي ميشوند.
۴- ويلاييبه ملك هايي گفته ميشود كه عمدتا محل حيات يك يا نهايتا ۲ خانوار باشد و حائز حياط باشد.عمدتا كلنگي هاي قابل يكونت را ويلايي مي گويند ويلا هاي مسكوني درون بافت شهري از شكل و شمايل خاصي برخوردار است با بيان يك مثال به ملكهاي مسكوني ۲ واحدي و تكواحدي كه داراي ۲طبقه و كمتر باشد ملك ويلايي گفته ميشود.
۵-مستغلات:به ملكهايي كه بصورت دربست براي كاربرد يك خانواده و يا يك كمپاني ويا توليدي كاربرد مي شود مستغلات گفته مي شود . در شغل املاك عمدتا به ملكهايي كه بصورت يكجا فروخته و يا اجاره داده مي شود مستغلات گفته مي شود.
۶-ملك اداري:به واحدي كه اغلب بصورت آپارتماني باشد و مجوز لازم اداري را از شهرداري منطقه دريافت كرده باشد كه بصورت اداري كاربرد شود ، ملك اداري گفته ميشود . ملك هاي اداري نصب تابلو را در محل مربوطه دارند و عمدتا رفت و آمد آنها از درون ملك انجام مي شود . آرايشگاه ها ، آموزشگاهها و مراكز اداري كه در سطح شهر بارها ديده ايد كه در ملكي موجود است و اياب و ذهاب آنها از درون ملك و داراي تابلو هستند عمدتا يا حائز دستك اداري هستند و به اين ملكها اداري گفته مي شود. دريافت مجوز اداري از شهرداري حائز شرايط خاصي است.۷-ملك تجاريبه محلي كه در يك ملك مشرف به خيابان است و در آن اقدام به پيشه هاي بازرگاني مي كنند و داراي پروانه تجاري از شهرداري مربوطه مي باشند را ملك دستك بازرگاني مي گويند . مغازه ها عمدتا داراي سند تجاري مي باشند اما ملك هايي نيز وجود دارد كه رفت و آمد آنها از تو ملك است و حائز دستك بازرگاني هستند. ملك هاي بازرگاني نيز مجوز نصب تابلو در محل ملك خويش را دارند و فرق بينملك هاي اداري و تجاري نوع تكاپو آنهاست . مثلا در ملك اداري امكان فروش جنس وجود ندارد و لي ملك هاي حائز سند بازرگاني مي توانند اقدام به فروش گونه ها كنند. دريافت پروانه تجاري از شهرداري حائز شرايط خاصي است.
۸-مغازهمغازها همان مشخصات ملك هاي بازرگاني را دارد با اين فرق كه يك مغازه مي بايست حتما به بيرون دسترسي مستغل داشته باشد و داخل آن كاملا ديده شود ولي ملك بازرگاني در طبقات قرار دارد و ميتواند ورودي مشاع داشته باشد.
۹-ملك مسكوني با موقعيت اداري و تجاريبه املاكي كه حائز كاربري مسكوني بوده و موقعيت آن بر خيابان ها و محيط‌ هاي پرتردد باشد ملك داراي موقعيت اداري گفته مي شود.بعضي از مشاغل احتياج به مجوز اداري و يا تجاري را ندارند كه معمولا اين گونه مشاغل در ملك هاي مسكوني با موقعيت بازرگاني و اداري كار و جنبش مي كنند. بعنوان مثال وكلا،مراكز درماني از جمله كلينيك ها و در مانگاهها و داروخانه ها از اين نوع مشاغل است.۱۹۱۸۷۲_mo
به ملكهاي آپارتماني پر واحد كه داراي دست كم ۲۰ يكتا با مشاعات مربوطه باشد همتافت گفته مي شود.در عصر كنوني با پروا به افزايش جمعيت زندگي بسوي همتافت نشيني حركت مي كند . داشتن هيئت مديره سامان ساختماني ، دارا بودن قوانين و امكانات خاص،موجود بودن نگهبان و سرايدار از آنگونه خاصيت هاي يك همتافت است .مجتمع ها بيشتر بصورت مسكوني و يا اداري تجاري استفاده مي شود.
۱۱-مجتمع مسكونيبه مجموعه اي از واحد هاي آپارتماني بالاتر از ۲۰ يكتا كه تنها جهت سكونت استفاده ميشود همتافت مسكوني گفته مي شود. همتافت هاي مسكوني نيز حائز امكانات ويژه از آنگونه لابي مشاعات وسيع و ….. مي باشند.
۱۲-مجتمع اداريبه تجمع چندين يكتا اداري در يك مجتمع كه از آن بعنوان اداري بهره‌گيري مشود همتافت اداري گفته مي شود.مجتمع هاي اداري عمدتا حائز امكاناتي خاص مي باشند كه از آنگونه آن به تابلوهاي راهنما و اعلانات ،محل نصب تابلو و …. مي طاقت اشاره نمود.
سند ملكي گونه ها مختلفي دارد. انواع دستك ملكي عبارت است از:
سند مشاعسند شش دانگسند مفروزسند منگوله دارسند تك برگسند اعيانسند عرصهسند وقفيسند ورثه‌ايسند المثنيسند معارضسند شوراييسند وكالتيسند بنچاقسند رهني
قبل از آغاز هرگونه معامله خريد و فروش، بهتر است با انواع سند منزل و اعتبار قانوني آن‌ها آشنا شويد.در مونث ۱۲۴۸ قانون مدني در تعريف سند آمده است كه سند عبارت است از هر نوشته كه در مقام دعوي يا پدافند قابل استناد باشد.به سندي كه به چهره كامل به يك شخص تعلق داشته باشد، سند شش دانگ گفته مي‌شود. اين نوع دستك رسمي يكتا از معتبر ترين اسناد در بين اسناد ملكي است.براي تعريف ريزبين اسناد رسمي بايد به ماده ۱۲۸۷ قانون مدني مراجعه كرد كه در تعريف آن نوشته است اسنادي كه در گردانيدن ي ثبت اسناد و املاك و يا دفاتر اسناد رسمي يا در نزد ديگر مامورين رسمي، در حدود صلاحيت آن ها، بر بر پايه مقررات قانوني تنظيم شده باشند؛ رسمي است.مزيت دستك تك برگ در مقابله با سندهاي كهن چند صفحه اي در درجه‌ي نخست اصالت و در درجه‌ي دوم خوانا بودن و شفاف بودن آن است.از ساير گونه ها دستك مي‌توان به دستك مشاعي اشاره كرد. ملك مشاع ملكي است كه همه‌ي مالكان در تمام آن با هم شريك هستند و سند مشاعي دارند.سند وقفي سندي است كه صاحبان ملك يا زمين يا خانه يا هر چيز ديگري، آن‌ها را وقف كرده و گردانيدن اين اموال با اداره‌ي اوقاف است.وراثان مي‌توانند با تسليم نمودن مدارك به اداره ثبت مربوطه، به اندازه بهره الارث خود درخواست صدور سند مالكيت كنند.مدارك مورد بيچارگي براي صدور سند منزل وررثه‌اي عبارت است از تقاضاي صدور دستك مالكيت، گواهي حصر وراثت، فرم مالياتي ۱۹ و اصل دستك ازآنش مورث است.سند عادي كه بدست شوراي محلي يك منطقه مهر شده باشد را سند شورايي مي‌گويند.اگر براي يك منزل مشخص با حتماً و نزديك تعريف شده دو دستك با نام ها و تاريخ متفاوت صادر شده باشد، به آن سند معارض گفته مي‌شود.در باره ملك‌رهني، اگر وام گيرنده نتواند در موعد مقرر وام خود را پرداخت كند بانكي كه سند در رهن آن است، حق دارد كه ملك را تصاحب كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.